May 19, 2015

TV Al-Hijrah - Temuramah Sekmen Hartanah 20.5.2015


Saya akan muncul di segmen Assalamualaikum TV Al-Hijrah pada Rabu, 20.5.2015 di dalam segmen hartanah untuk berkongsi ilmu tentang masalah dan penyelesaian isu-isu yang timbul apabila menyewakan rumah kepada penyewa.

Berikut adalah soalan-soalan yang ditimbulkan oleh penerbit untuk saya terangkan dalam segmen hartanah tersebut (saya salin secara verbatim) :

FOKUS/SIPNOSIS:

Kekecewaan adalah perkataan yang paling tepat untuk digambarkan kepada pemilik rumah yang memberi sewa kepada penyewa yang suka hati mengubah suai rumah dan tidak menjelaskan bayaran sewa tepat pada masanya. Inilah lumrah yang terpaksa dihadapi pemilik rumah yang menyewakan rumah mereka kepada orang lain. Perjanjian awal di antara pemilik dan penyewa sudah  tentu pelbagai kata-kata manis diberikan.


SOALAN :

1. Sebagai penyewa, apa yang perlu anda lakukan apabila menyewa rumah?
2. Apakah yang dibolehkan dan tidak dibolehkan sebagai penyewa untuk melakukan pengubahsuaian rumah?
3. Mengikut Perjanjian sewa rumah, apakah tindakan tuan rumah sekiranya mereka gagal patuhi?
4. Penyewa sukahati ubah meter.
5. Selain itu, sewa bulanan dilambatkan namun masih mampu untuk mengubahsuai rumah tersebut.
6. Kata-kata akhir pesanan kepada penyewa dan tuan rumah.

Saya akan jawap soalan-soalan yang ditanya dalam rancangan Assalamualaikum esok pagi. Rancangan ini berlangsung di antara pukul 8.30 pagi sehingga 10.30 pagi setiap Isnin sehingga Ahad secara live daripada Pusat Penyiaran Digital TV Al-Hijrah di Kompleks Pusat Islam, Kuala Lumpur.

No comments:

Custom Search